Recenze: Hunger games - Aréna smrti

1. března 2012 v 20:41 | Ewil |  Recenze knih
Na tuhle knížku mě už dřív přivedla Nini a tehdy jsem ji doslova zhltla. Je to jeden z těch neobvyklých příběhů, který se dá v současném knižním světě považovat doslova za unikát a jen tak něco jemu podobné, nenajdete.
Tímto bych hlavně chtěla poděkovat nakladatelství Fragment za poskynutí recenzního výtisku a zároveň si ji můžete objednat na tomto odkaze nebo si přečíst ukázku pro lepší představu.

*
Autorka: Suzanne Collins
Počet stran: 328
Rok vydání: 2010

Anotace ke knize:
*

Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hunger games začínají…
V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games - zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život. Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska. Dokáže přežít v divočině, když se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit?

*
Série Hunger games je založena zejména na science fiction a řekla bych, že převážně i dystopii. Autorka se inspirovala hned několika věcmi, a kdybych se nad tím měla hlouběji zamyslet, trochu mi to připomíná televizní reality show: Kdo přežije? V knize se totiž objevuje hned několik antických a mytologických odkazů, stejně tak prvky války, utlačování ze strany politiků a reality show, kterou jsem výše zmínila. A to všechno je vsazené do smyšlené budoucnosti. Stačí se jenom zamyslet a pořádně hledat, což i trochu změní pohled na samotný příběh a musím říct, že v tom lepším slova smyslu.
Amerika je rozdělena hned na několik částí nebo spíše Krajů a celkově je jich dvanáct a tomu všemu vládne všemohoucí Kapitol. Z každého Kraje se rok co rok vybírají dva plátci (vždy chlapec a dívka), aby se mezi sebou utkali na úkor události, která se stala před 74 lety a kdy se Třináctý kraj pokoušel Kapitol srazit ze stupínku slávy a moci. A tak všech 24 vyvolených stojí každý sám za sebe a jediné, co mají za úkol je, zbavit se svých soupeřů a dostat se do cíle. Boj o přežití a o holý život může začít.
V příběhu se setkáváme s hlavní hrdinkou Katniss, která prokáže hrdinství a místo své mladší sestry, jež byla na Hladové hry, jak se také celá jatka jmenují, vylosována, přijme její pozici. A tak se šestnáctiletá dívka ocitá v rukou svých průvodců a vizážistů, kteří ji zkrášlují a krmí radami o přežití a o tom, jakou má šanci vyhrát. Což Katniss zúročí před celým Panemem a získá si tak srdce diváků a fanoušky a to jí také nahraje do karet. Byla jsem ráda, že si nehrála na příšernou a ufňukanou hrdinku nebo naopak na moderní Xenu, i když byly okamžiky, kdy jsem jí chtěla přiškrtit nebo pozvedala nechápavě obočí.
A co by to bylo za příběh bez chrabrého rytíře? Ten nastupuje na scénu hned se svým kolegou a bude na vás, komu z nich budete fandit. Hurikán je Katnissin přítel z dětství a chlapec, co o ní má zároveň zájem. Tráví s ním prakticky každou chvilku, tedy až do okamžiku, kdy se dívka octne v seznamu účastníků Hladových her spolu se synem pekaře, Peetou. Díky bohu, nejedná se o klasický milostný trojúhelník, spisovatelce se vztah mezi nimi povedl ozvláštnit a trochu napnout. Oproti Hurikánovi je Peeta poněkud tajemnější a osobně bych řekla, že má dvě tváře. První je tvář hodného, slušného, citlivého a milého chlapce a ta druhá je mnohem vypočítavější, tajemnější a řekla bych, že i drsnější. A to se v Hladových hrách hodí mnohem více, než pevná ruka zabijáka. Má schopnost si získat lidi kolem sebe, a pokud bych to měla k němu přirovnat, pak k Hitlerovi. Nesmějte se, nemyslím to ani vzhledem ani povahou, ale darem řečnictví a přesvědčivosti. Čirá psychologie a dobře volená slova a to tak, že strhne davy. Osobně jsem Peetovi v knize fandila ze všech nejvíc, protože ať je to jak chce, tak nebýt něj, Katniss by už dávno čmuchala kytky zespodu.
A tak Peeta a Katniss podstupují přípravy za pomoci svého trenéra Haymitche, na velké finále, na velký den začátku Hladových her, kdy mají přesvědčit okolí i porotce o svém umění, kdy mají zaujmout diváky a získat si fanoušky. Zároveň k sobě hledají cestu, dochází k několika nedorozumění, ale hlavně se tam z obou stran klube něco víc.
A pro oba dva nastává velké dilema. V závěru Hladových her jsou všichni hráči vehnáni do obrovské arény, kde se mají utkat na život a na smrt buď mezi sebou, nebo mezi špeky, které jim byly nachystány.
Přežít Hladové hry smí však jeden.
Budou se muset navždy rozloučit?
Ano, budu zlá a víc vám neřeknu, tohle si totiž musíte přečíst. Osobně jsem nikdy science fiction nevyhledávala, ale tohle stoprocentně stojí za to. Hodně se mi ta kniha líbila a ráda se k ní znovu vrátím. Je čtivě napsaná, vžijete se do jednotlivých postav a příběh je sám o sobě tak napřímo a syrově napsaný, že vás to naprosto pohltí. Konec na jednu stranu nepřekvapí, na tu druhou ale vyvstane mnoho otázek a zároveň vějička k druhému dílu. Když to vezmu kolem a kolem, prakticky nemám knížce co vytknout. Veškerá kritika by obsahovala narážky na chování postav, ale tohle je spíše výkřik z pohledu čtenáře. Jistě, bylo pár okamžiků, kdy některá chování byla přemrštěná, jenže všechno má svůj důvod a jsem si jistá, že i postupy hlavních protagonistů. Určitě by se dalo hodně věcí zlepšit, občasně se u Katniss objevovaly prvky Mary Sue, ale ruku na srdce, tohle prostě žádný spisovatel neuhlídá a je velmi obtížné dát postavě ve svých myšlenkách a na papíře, život. Tak, abyste si ji představili jako skutečnou osobu s dobrými i špatnými vlastnostmi, které se autorce povedlo skvěle vykreslit. Děj je originální, propletený mnoha odkazy, jež jsem už zmínila a netřeba to podruhé opakovat.
A co můžu doporučit? Jedině to, abyste si Hunger games přečetli. Ještě dlouho potom budete přemítat, dívat se do prázdna, krčit čela a uvažovat, co by kdyby.

Hodnocení: 9/10

1 člověk ohodnotil tento článek.