Recenze: Hunger Games - Síla vzdoru

10. května 2012 v 18:07 | Ewil |  Recenze knih

Slíbená další recenze je tady a ne moc převapivě - na poslední díl ze série Hunger Games: Síla vzdoru. Poslední týdny je tahle série dost v kurzu, zejména díky filmu, takže pojďme nahlédnout pod povrch třetího dílu...
Tímto bych hlavně chtěla poděkovat nakladatelství Fragment za poskynutí recenzního výtisku a zároveň si ji můžete objednat na tomto odkaze nebo si přečíst ukázku pro lepší představu.

Autor: Suzanne Collins
Počet stran: 344
Anotace: Jmenuji se Katniss Everdeenová. Proč nejsem mrtvá? Měla bych být.
Proti všem očekáváním přežila Katniss hladové hry dvakrát, ale ani poté nemá klid. V zemi Panem vypuklo postání. Kapitol je naštvaný a chce pomstu. Kdo by měl za nepokoje zaplatit? Katniss. A co je nejhorší? Prezident Snow dal jasně najevo, že v bezpečí není vůbec nikdo… Bude připravovaná revoluce v čele s Katniss úspěšná? Cena může být hodně vysoká...
Předchozí díly:
Hunger Games - Aréna smrti
Hunger Games - Vražedná pomsta

Kdyby se mě někdy někdo zeptal, co na téhle knižní sérii vidím, když věčně prohlašuji, že na scifi nebo dystopii nejsem, odpověděla bych naprosto jednoduše - vždycky mě fascinoval (a fascinovat bude) boj proti utlačování, proti vyšším, proti diktátorství. Vzpoury. To, jaká je v nich síla, když se stmelí lid a jdou za nadějí, za svobodou a to, ať je překážka jakákoliv. A do toho naprosto samovolně a nenuceně zapadá příběh o lásce. Sice ne tak strhující, ale přece jenom s přídechem něčeho osobitého a svého.
Tohle je Hunger Games.
Třetí díl je vyvrcholením všeho a v tolika zvratech, že nemáte příležitost se ani pořádně nadechnout. Ocitáme se ve Třináctém kraji. Říkáte si, že ten neexistuje? Ale existuje. Lidé se ukrývají ve vlastním vybudovaném místě a pomalu se připravují na vzpouru. V Panemu to vře a Kapitolu se najednou situace vymyká z rukou. Katniss je jejich nadějí.
Jenže tu v současné chvíli a už ze začátku knihy, užírá jedna věc - Peeta tam s ní není, ale odvedli ho do Kapitolu a podle všeho ho mučí. Proč? Aby se dostali ke Katniss a získali to, co chtějí. Starý režim. Svoje diktátorství. Jenže to naše hrdinka odmítá a právě v téhle chvíli se u ní naplno rozjíždí skutečné city k Peetovi, konečně vyplouvá ven několik drobných uvědomění a o to víc se Katniss rozhodne bojovat.
V knize je dost zvratů, některé mi přišly až moc natažené a přehnané a autorka si je mohla odpustit. Jako kdyby to chtěla ozvláštnit, ale tak křečovitě, až mi to k ní nesedlo. Ale budiž.
Střípek po střípku se skládají dějové linky do celistvé mozaiky a utváří jednolitý příběh. Objevují se nové postavy, což si nejsem jistá, jestli byl zrovna nejlepší krok, protože osobně mi přibývání nových hrdinů tříštilo pozornost a už jich tam bylo moc. Moc na poslední knihu. Spisovatelka jich sice pár ubrala, ale i tak mi to připadalo až příliš a především u několika určitých. Bylo to "za každou cenu".
Také mě mrzelo, že se tam skoro nevyskytoval Peeta. Byl odsunutý stranou do pozadí a už to nebylo ono. I když v poslední knize dostává více prostoru Hurikán a s ním i vztah mezi ním a Katniss, nepřestanu si stát na svém v tom, že chci jednotvárnému a jednoduchému Hurikánovi utrhnout hlavu. Jeho postava se ani trochu nerozvíjí, je pořád stejný a dalo by se říct, že i svým způsobem zakrnělý. Nechci ho jako postavu neustále soudit, proto říkám, že omezení jeho charakteru je škoda.
Cesta do Kapitolu je pro Katniss velice trnitá, zejména její vyvrcholení, které hrdinku zasáhne mnohem víc a hlouběji, než samotné absolvování Hladových her. Nepopírám, že mě poslední díl nenadchl tak silně, jako první dva (dost často jsem ji odkládala stranou nebo pokukovala po dalších řádcích. Chyběla jí ta správná tečka) a přišel mi slabší, místy přehnaný a chování Katniss mi lezlo na nervy z celé série nejvíc. Ale i přes to všechno ta kniha stála za to.
A konec? Svým způsobem překvapí, někoho možná zklame.
Osobně se přikláním ke zlaté střední cestě.

HODNOCENÍ: 6/10